Nyhedsbreve er det mest effektive værktøj - ROI'en taler for sig selv.

E-mails er en central del af din marketing, men der er dog stadig misforståelser om, hvad e-mail er for en størrelse. To af dem er, at e-mail marketing blot er spam og er et gammeldags medie. Det er dog ikke sandheden omkring e-mail marketing, hvis du udfører den rigtigt. Der er flere årsager til, hvorfor e-mail bare virker, og er stadig det værktøj som har den bedste ROI inden for markedsføring. 91% tjekker sin mail på daglig basis og 77% foretrækker e-mail som marketing kommunikation. Disse tal gør det klart hvor stort et potentiale, der ligger inden for området. Der er en stor fordel ved e-mail i og med, at det er en kanal du ejer og den giver dig muligheden for at være meget personlig. Derudover har e-mail marketing en ROI på 4,3%. (Kilde: HubSpot)


I inbound metoden egner e-mail sig typisk til stadierne ’salg’ og ’udvikling’ – altså hvor leads bliver konverteret til kunder og hvor kunder bliver til ambassadører for din virksomhed. Læs mere om inbound tankegangen her.

Inbound processen

inbound proces.png

 

Der er nogle elementer, du bliver nødt til at overveje, for at du kan sende de rigtige e-mails til de rette mennesker og dermed have en effektiv e-mail marketing. Først skal du definere målgruppen, da du skal sende det rette indhold til de rette mennesker på det rette tidspunkt. Det kan du gøre ved at udvikle dine buyer personas, som er en nuanceret måde at se sine ideal kunder på. Få hjælp til udvikling af buyer personas ved at downloade vores guide her. Ved at have tjek på hvem din modtager er, kan du udvikle det rette indhold og dermed blive relevant i modtagerens indbakke.


Det er samtidig en god ide at segmentere din kontaktliste, så du kan sende målrettede e-mails. Det giver 62% flere kliks i forhold til mails til kontaktlister, der ikke er segmenterede. Her er nogle eksempler på elementer, der kan segmenteres indenfor.

segment.png

 

Dernæst skal du kigge på dine kunders rejse: på hvilket stadie befinder de sig i beslutningsprocessen? Efter en potentiel kunde er blevet til et lead, er det ikke ens betydning med, at de er klar til et køb – måske er de stadig i overvejelsesstadiet, hvor de har brug for mere information, før de kan træffe en beslutning. 73% af alle B2B leads er ikke salgsklare. Det er derfor vigtigt at ”pleje” sine leads i stedet for at pushe et salg. Ved at pleje dine leads og skabe det relevante indhold til dem, øger du dine muligheder for salg med 20% (Hubspot). Det er derfor vigtigt at sende indhold, der er i overensstemmelse med modtagerens rejse. Her er nogle forslag til hvilket indhold, der passer til de forskellige stadier:

 

forbrugerrejse.png

 

Optimering af din e-mailmobile info.png

Først og fremmest skal du have et klart mål med dine e-mails. Er målet for eksempel at få flere leads, få feedback, uddanne kunder og prospekter eller pleje de eksisterende leads?

Personalisering af dine e-mails er en effektiv måde at skabe relationerne på og personaliserede mails øger click through rater med 14% og conversion rater med 10%. Send for eksempel dine nyhedsbreve fra rigtige personers e-mails fremfor en ”service mail”. Derudover kan du også gøre mailen mere personlig ud fra den information, du har om potentielle kunder. Indsæt deres navn, firmanavn og link til det mest relevante for dem.


Fokuser på at interagere med modtageren ved at bruge handlingsorienteret sprog for at være tydelig og indbydende.
Dette opnår du ved at sørge for at alle din e-mails komponenter er en call-to-action såsom at linke billeder til dit tilbud, tilføje en CTA knap og lave hyperlink på passende tekst.

Sidst, men ikke mindst, skal du teste og analysere dine e-mails. Tjek blandt andet om din mail når frem til modtagerne, om din mail bliver åbnet (eller skal emne-teksten modificeres?), og om modtagerne klikker på dit indhold – og i så fald, hvilket?

 

VIL DU HURTIGT I GANG MED DIN E-MAIL MARKEDSFØRING OG MAILCHIMP?

Kontakt Propellos på tlf. 70 70 71 85 eller mail til info@propellos.dk og lad os tage en snak om jeres behov og ønsker. 

 

Hent Guide: Sådan definerer du dine Buyer Personas

 

 

Share