SEO og inbound marketing

Ønsker du at få dit content på hjemmesiden højt rangeret hos søgemaskinerne? Så er det vitalt at have SEO i baghovedet, når du udvikler tekster og andet content. Men hvad er godt SEO content egentlig? Kort fortalt er det indhold, der er tilpasset søgemaskinerne og dem som skal opleve det.  Det sikrer trafik af høj kvalitet til jeres hjemmeside. Det er samtidig et essentielt område inden for Inbound Marketing strategi.

 

Søgemaskinerne kan blive dine bedste venner

I dag søger vi alle løs på internettet for at finde svar på mange af de udfordringer og spørgsmål, som vi oplever i hverdagen. Det gælder både i privat og professionelt regi. Langt de fleste har i det hele taget nok svært ved at forestille sig en arbejdsdag i dag uden brug af internet og søgemaskinerne til at gøre os klogere på specifikke områder. Selv om de betalte søgninger i Google og andre søgemaskiner er trukket op øverst og kæmper intenst om din opmærksomhed, så er det stadig de organiske resultater som folk stoler mest på, og som giver den højeste kvalitet af besøg. Det gælder derfor om at holde sig rigtig gode venner med søgemaskinerne, så de kvitterer med en gunstig ranking af dit content.

Der er en lang række af indsatsområder inden for SEO, som bidrager til de gode placeringer på søgemaskinerne. Det kan bl.a. være:

  • Optimeret content
  • Tilgængelighed af website (mulighed for crawling af siden)
  • Hastighed på siden
  • Teknisk SEO
  • Links
  • Mobilvenlighed
  • Domæne autoritet
  • Brugervenlighed
  • Social media aktivitet
  • Etc.

Lav en hurtig test af din side. Her kan du få en hurtig analyse af hjemmesiden og hvor du kan forbedre den.

TEST DIT WEBSITE HER

 

Mange bække små...

Inden for søgemaskineoptimering gælder princippet om ”mange bække små, gør en stor å”, og man kan aldrig være sikker på hvilken ”å” der har den største indflydelse lige nu. Det er i dag bygget en hel industri op omkring – at være dem som er dygtigst til at gennemskue algoritmerne hos Google. Med mange opdateringer gennem de seneste år er der i dag ingen nemme veje til de gode placeringer. 

Det kræver en del arbejde at skabe varige resultater, og det skal justeres løbende for at holde på placeringerne. Det store arbejde bliver dog belønnet med kvalitetstrafik hvis du gør dig umage. Et af de områder som aldrig går "af mode" inden for SEO er onpage optimerede tekster, og det er her det bliver særligt interessant i forhold til Inbound marketing.

 

Søgemaskinernes tekniske tilgang

Ranking af indhold på hjemmesider består af tre faser. Den første fase er opdagelsesfasen. Her crawler søgemaskinerne din hjemmeside igennem og registrerer indholdet. Og her hjælper det en del hvis dit indhold bliver opdateret jævnligt – ellers vil der gå lang tid mellem besøgene af robotterne. Det hjælper f.eks. også hvis der er mange links til din side – så bliver robotterne bedre klar over at dit indhold eksisterer. 


I næste fase bliver indholdet indekseret for at forstå hvad siderne handler om. Søgemaskinen analyserer indholdet på siden, katalogiserer billeder og videofiler – alt sammen for at bliver klogere på siden. I sidste fase vurderes indholdets ud fra relevans og autoritet, så søgemaskinen bedst muligt kan vise resultaterne af det som du søger på. De forsøger at finde frem til de svar som har den højeste kvalitet, og som giver de bedste brugeroplevelser.

 

SEO tekster er centralt i inbound marketing

Inbound marketing handler om at tiltrække besøgende, konvertere dem til leads, gøre dem til kunder og i sidste instans ambassadører for virksomheden. Alt sammen ved at tilbyde relevant indhold, der hjælper dem igennem købsrejsen. Inbound Marketing indeholder en lang række indsatsområder som:

  • Content strategi
  • Landing pages
  • Blogging
  • Marketing automation
  • Lead management
  • E-mail marketing
  • Social media
  • Etc.

Under Content strategien ligger udviklingen af hjemmeside tekster der er målrettet mennesker (eller inden for inbound marketing; buyer personas, men som samtidig er optimeret for søgemaskinerne. Derfor er SEO og Inbound Marketing så nært beslægtet, at det giver god mening at tænke det sideløbende, når der laves indhold til hjemmesiden.

 

Sådan laver du SEO og inbound marketing

Det betyder, at du skal bruge onpage SEO taktikkerne, hver gang der skal oprettes nye sider på hjemmesiden, blog indlæg, landingpages, videoer eller andent content. Søgeord og sætninger der skal satses på, skal være på plads, inden teksterne laves, sidenavn og titel indeholde søgeordet, søgeord og sætninger i grundteksten, udfyldelse af metatitel og metabeskrivelsen, links, billedetekster, etc. Du skal med andre ord gerne have styr på SEO for at kunne udnytte mulighederne inden for inbound marketing.

SEO-indsatsen og den SEO optimerede tekst starter altid ud med en søgeordsanalyse. Faktisk er søgeordsanalysen et af de vigtigste elementer. Ellers har du ikke fokus på de rigtige ord og sætninger - og risikerer reelt at spilde indsatsen.

Du kan anvende forskellige redskaber til at udføre en traditionel søgeordsanalyse, så du kan finde frem til de søgeord, der er gavnlige at inddrage i din tekst. Eksempelvis søgeordsværktøjet i Google Ads eller Ubersuggest, som begge er gratis redskaber. Du kan også anvende betalingsværktøjer såsom Ahrefs eller Moz, der gør arbejdet med at finde søgeord nemmere og mere præcist.

Søgeordsværktøjerne har hver sine forcer, og de er derfor gode at kombinere, når du skal finde frem til de ord, der skal implementeres i teksten. Søgeord er ikke af en statisk størrelse. De ord, der er effektive at anvende, ændrer sig, som tiden går. Af den årsag skal du, såfremt du gerne vil bibeholde dit gode venskab med søgemaskinerne, med jævne mellemrum lave søgeordsanalyser. Opdatering og optimering af teksters indhold bliver belønnet af søgemaskinerne, og du bygger videre på dit websites autoritet.

 

”Emneklynger” og ”søjle sider” er blevet vigtige

Væsentlige opdateringer i Google (især Hummingbird og Googles RankBrain) har gjort søgemaskinen og resultaterne stadigt bedre. Fokus på mennesker og øget brugervenlighed (at sørge for, at mennesker finder, hvad de reelt søger!) har ændret fokus i SEO fra traditionelle søgeord til decideret ”emneklynger” af søgeord (også kaldet topic clusters på engelsk). En emneklynge tager udgangspunkt i et hovedemne (Core topic) som bygges ind i en ”søjle side” (benævnt som pillar pages på engelsk). Søjlesider dækker emnet både bredt og dybt, og så er der linket til en række sider med underemner så man kommer effektivt rundt om hovedemnet – nærmest i en form for spindelvæv.

TopicCluster_A_1920x1200_01

Ved at udvikle denne form for opbygning på hjemmesiden har søgemaskinerne bedre forudsætninger for at forstå dit content og dermed vurdere din tekst højere i søgeresultaterne. I nedenstående kan du se et eksempel på hvordan det kunne se ud i HubSpot.

 

TopicCluster_1920x1080_01 (1)


En søjle side og de underliggende sider med indhold bliver i princippet aldrig færdig. Du skal blive ved med at arbejde aktivt med siderne for at sikre at der fortsat kommer kvalitets trafik ind på hjemmesiden. Det er således ikke noget man gør på en eftermiddag. Det kræver en noget længere indsats for at nå sine mål med organisk trafik. Men med en systematisk indsats og gjort rigtigt får du en langt bedre kvalitet af besøgende, og som vil få konverteringsraterne til at stige på din hjemmeside.

Her bliver det forklaret nærmere af Hubspot: 

 

LÆS MERE OM INBOUND MARKETING

Share