5 Online trends, du i 2023 bør overveje at benytte i din digitale strategi
Let’s face it! Digital Marketing er et evigt foranderligt landskab - og det er en umulig opgave, at holde styr på upcomming trends og de muligheder de bringer med sig. 2023 er heller ingen undtagelse, og det eneste vi kan forudse er, at der igen i år vil opstå nye digitale trends, som kan blive vanskelige at holde sig opdateret med. Så hvordan kan du skabe overblik, over hvilke der er relevante for dig og dine digitale marketingtiltag? Det vil du kunne læse mere om her.
#1 Short form content - opmærksomhed på et splitsekund
Hvis vi siger TikTok og Instagram, så er det vores bud, at du højst sandsynligt kender til Short form content - måske bare uden at kende til “fagtermen”. Generelt er næsten alt, som lægges op på de fleste SoMe platforme short form content. Dog er det med tiden blevet endnu kortere og mere “to the point”. Brugernes attention span er i gennemsnit 5-8 sekunder og statistikken taler for, at de lynhurtigt skimmer et feed og er hurtigt videre til noget andet. De er altså ikke interesseret i at bruge meget tid på at forstå pointen af ens indhold på sociale medier. Dette har medvirket til, at flere virksomheder begynder at bruge short form content og influencer marketing, for at fange og fastholde deres brugere i en længere periode. Short form content handler altså om at få seers opmærksomhed på meget kort tid.
#2 Gamification - involvér, engager og fasthold brugeren
Endnu en trend er at producere indhold der involverer brugeren. Det er en del af vores menneskelige natur at ville interagere. Interaktivt indhold er effektivt, fordi det ikke kun informerer og underholder dit publikum. Det opfordrer også til at medvirke som aktive deltagere og dermed engagere sig i dit indhold.
Resultatet er at brugeren får en oplevelse, der højst sandsynligt adskiller sig fra andet indhold og hermed huskes bedre. Og som en ekstra bonus fører dette til bedre fastholdelse af information og højere samlede konverteringsrater.
Særligt Gamification har vundet indtog. Alt fra quiz-indhold til afstemninger ses i det digitale landskab, og medvirker til at brugeren føler sig involveret. Gamification er endnu en ting der gør ens online tilstedeværelse tydelig og interagerende. Du kan tilføje gamification i stort set al kommunikation - uanset om du arbejder med B2B eller B2C - og på kanaler som websites, apps, SoMe eller ved et loyalitetsprogram.
Brugen af Gamification er ikke noget nyt. Et godt eksempel er Duolingo, som ved hjælp af belønninger og leg, fastholder brugeren i læringen af et nyt sprog.
Begrebet Gamification dækker ikke kun over spil, men kan også være små dynamiske aktiviteter, der giver målgruppen en følelse af belønning - og hvis du ønsker mere engagement blandt dine brugere, er involverende indhold noget du bør overveje at inkorporere i din markedsføring.
#3 Short Form Videos - servér indhold på et sølvfad
Det handler ikke om generel dovenskab, når udviklingen peger på, at vi efterhånden foretrækker produktindhold formidlet i video-form. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvor meget vi bliver eksponeret for til dagligt. Når vores attention span er så lille som før nævnt, er det at foretrække, både for brugeren og virksomheden, at servere indhold i små hurtigtopfattende snack bites.
Short Form Videos bliver brugt i flæng på sociale medier - og videoplatforme som TikTok, Instagram Reels eller Youtube er i sagens natur bannerførere. Selve indholdet skal være, kort, præcist og hurtigt fordøjende i en længde på ca. 31 - 60 sekunder. Det er også derfor at Short Form Videos lige nu ligger på en klar førsteplads i forhold til lead generation. Måden hvorpå at du kan fange manges opmærksomhed, uden at have et kæmpe budget, skaber altså en større chance for at få formidlet dit produkt, og dermed en større chance for at generere leads. Særligt i form af brand challenges, product teasers, influencer ads står højt på listen over høj ROI - og mange virksomheder er fx begyndt at benytte sig af demo videoer, som er et godt redskab til introducere og undervise i sit produkt og dets egenskaber. Det er derfor vores klare anbefaling, at du tænker Short Form Videos ind i din marketingstrategi.
#4 Augmented reality - fra gadget til anvendelig teknologi
I 2016 så man pludselig at mange gik side om side med næsen begravet i telefonskærmen. Årsagen var nok ikke at de ikke ville tale sammen - men nok nærmere at de var ude på en “monster-jagt” ved hjælp af Pokémon GO. Dette var første gang vi så at Augumented Reality - også kaldet AR - blev allemandseje og en del af hverdagsbilledet.
Begrebet dækker over kombinationen af den fysiske verden og den virtuelle verden - et ekstra lag ovenpå virkeligheden om man vil. Benytter du Snapchat har du garenteret benyttet dig af funktionen, der kan ændre dit ansigt til en gammel dame, gøre dig til en hund og meget mere. Dét er AR - og uden vi har lagt mærke til det, er det mere og mere end integreret del af vores adfærd.
Siden 2016 er AR gået fra at være en sjov gadget til en brugbar teknologi for virksomheder til at optimere og markedsføre deres produkter, samt forbedre kunders oplevelse, fx inden for interiør-branchen. Et godt eksempel er IKEAs køkken tegneprogram, hvor du kan visualisere præcis hvordan dit kommende køkken skal se ud.
Augumented Reality giver altså nogle interessante muligheder for at udvikle endnu bedre websites og apps, der kan være informative og sjove på én gang.
#5 Y2K Design - 00’erne er tilbage
Har du været ung i slut 90’erne og start 00'erne, har du muligvis følt dig sendt tilbage i tiden, når du har kastet et blik på moden i gadebilledet. De lavtaljede jeans, croptops og neonfarver er tilbage. Nu under navnet Y2K.
Men hvad har fashion så med online trends spørger du måske. Jo - ikke nok med at modebilledet er spolet 20+ år tilbage. Det samme er hjemmesidedesigns, herunder white space, finurlige fonte, lettere pixelerede billeder og animationer - du ved, dem vi alle husker som clip-art i word.
Sammensætter du ovenstående på dit website, har du en hjemmeside der er tidsvarende til nutidens online trends. Vi ser flere og flere der benytter loading animationer, skygger og 3D effekter, som længe har været standard i app designs, men nu også som elementer på websites.
Har du brug for hjælp til din hjemmeside eller markedsføring?
Vores verden udvikler sig til at blive mere og mere digital, som dikterer vores fysiske adfærd. Online trends er eksponentiel og kan medvirke til at det er uoverskueligt og noget nær umuligt at følge med. Vores anbefaling er at du trods dette ikke lader dig skræmme - men i stedet søger rådgivning hos eksperter som Propellos.
Vi står klar til at hjælpe dig. Kontakt Jan Bøgely på tlf 70707184 eller på mail: jan@propellos.dk og hør mere om dine muligheder. Se også vores mange cases og få et overblik over hvilke løsninger vi har lavet for vores kunder.