Google begynder at straffe websites der ikke er mobiloptimerede

En Google opdatering i slutningen af april, vil betyde at websites der ikke er mobiloptimerede vil få dårligere ranking på søgemaskinen end websites der allerede er optimerede.

 


Google-mobilsite-935x622px-01

 

Der har længe været rygter om at Google vil begynde at straffe de websites der ikke er mobiloptimerede, men nu ser det ud til at være rigtigt da de laver en opdatering d. 21 april 2015 på søgemaskinen, hvor netop dette er i fokus. Her vil Google for alvor begynde at fremhæve de mobiloptimerede sider i mobilsøgeresultaterne.

Hvad betyder det?
Ganske kort; hvis et website ikke er mobiloptimeret så det tilpasser sig til de små skærme, så vil en stor del af det SEO arbejde der er blevet lavet være spildt. Man vil opleve at rankingresultaterne falder markant. Baggrunden er egentlig ganske simpel. Verden begynder at blive mere og mere fokuseret på mobile enheder til fordel for de stationære maskiner, og som det er i øjeblikket, så er det Google der bestemmer retningen. Apple´s lancering af et smartwatch vil formentlig også tilskynde udviklingen endnu mere mod de mindre skærme. Så hvis man sidder med et ældre og ikke-mobiloptimeret website, så er det bare med at komme i gang nu med at lave det om.

Responsive web design er svaret

Deciderede mobilsites er på vej ud, og app´s er som regel for dyre (at udvikle og vedligeholde) til almindelige virksomheder. Så er der det responsive web design tilbage. Her sker der en automatisk tilpasning af websitet til skærmen. Bredden er flydende, grafik og billeder flytter sig og skaleres automatisk op eller ned, og tekststørrelserne varierer alt efter skærmstørrelsen.

Det er derfor ligegyldigt om du besøger et responsive website fra en pc, tablet, smartphone eller hvilken størrelse skærm – du vil altid se websitet optimalt.

Læs mere om responsive web design her:

 

Share