Farvel til Google Universal Analytics og goddag til Google Analytics 4

Efter at Google den 14. oktober 2020 lancerede deres nye flagskib, Google Analytics 4, er der knap to år senere sat en udløbsdato på Universal Google Analytics – nemlig den 1. juli 2023, og her vil den gamle version ikke længere tage imod ny data.

 

Selvom at din hjemmeside ikke længere vil få ny data ind efter juli 2023, vil du som virksomhed stadig kunne tilgå jeres eksisterende data i Google Universal Analytics 6 måneder efter, men vi anbefaler, at du allerede nu stifter bekendtskab med Google Analytics 4 (også blot kaldt GA4), så du slipper for bøvlet med tabt data til den tid. Laver du fx sammenligninger med ’samme periode som sidste år’, så er det altså ekstremt vigtigt at komme i gang med det samme for at have et solidt datagrundlag i din GA4-opsætning.

Udover at skifte inden udløbsdato, indeholder den nye version en række brugbare fordele, som ikke findes i Google Universal Analytics:

  1. Mulighed for at eksportere data til brug udenfor Google Analytics
  2. Flere rapporteringsmuligheder til andre typer analyser end dem som Google Universal Analytics tilbød
  3. Indbygget, stærk Machine Learning
  4. Alle nye features bliver kun udgivet til GA4

Et andet og vigtigt argument for at skifte nu er, at det giver dig et forretningskritisk forspring ved at lære det at kende inden dine konkurrenter. GA4 adskiller sig nemlig fra den tidligere version på flere afgørende punkter. Og da al læring tager tid, er det fordelagtigt at lære GA4 at kende hurtigst muligt.

Nye afgørende features i GA4:

  • Ny eventmodel der åbner op for nye værdifulde analyser – fx i forbindelse med konverteringsoptimering
  • Nyt interface der er mere spiseligt for det uøvede brugersegment
  • Fungerer på web og i apps, så virksomheden kan få identiske metrics og dermed ensretning af rapportering
  • Integration til BigQuery (mod betaling, forstås) for at gennemgå endnu dybere analyser

Gør dig selv en tjeneste - sæt GA4 op nu

I Propellos anbefaler vi, at du prioriterer at få sat GA4 op asap. Google har gjort det meget tydeligt, at GA4 er fremtiden, og det vil have negativ påvirkning på din forretning, hvis du nedprioriterer den nye version.

Som din digitale partner står vi klar til at hjælpe dig med at komme i gang, så du kan lære den nye version at kende.

KONTAKT MIG

 

 

Share