Hvorfor råbe, når du kan få KUNDERNE til at komme af sig selv med inbound marketing?

Inbound Marketing er uden tvivl en mere effektiv tilgang til marketingstrategi. Fokus er på at tiltrække potentielle kunder frem for at afbryde og forstyrre dem, som er kutymen i traditionel outbound marketing. Men forskellene og fordelene er flere end blot det. Dem introducerer vi her på bloggen med det formål at hjælpe dig med at afklare, om inbound er en tilgang, du bør undersøge nærmere - og måske investere i.

 

Outbound marketing: fokus på sig selv og produkterne

Den traditionelle Outbound Marketingstrategi bunder i et fokus på virksomheden og dens egne produkter. Det er, hvad virksomheden selv synes, at kunderne skal vide, der er på agendaen i markedsføringen. Det ses tit i form af højtråbende reklamer med indhold om virksomhedens produkter eller services – og et knaldgodt tilbud på dem. Og det kan sagtens være gode og fantastiske produkter, som kunderne reelt godt kunne have brug for… på et tidspunkt. Men der er bare et problem: reklamerne forstyrrer og råber om kap med andre reklamer i et overfyldt mediabillede, så kunderne er begyndt ikke at se dem længere. Og det er jo en skam – blandt andet fordi virksomheden typisk har betalt mange penge for sin medieplacering og ikke mindst brugt en masse tid på at udvikle reklamen.

Outbound marketing består typisk af TV-reklamer, bannere, annoncer, etc. og den måske endnu mere forstyrrende form som telefon canvas, spam-mails, direct mail, mm.

 

Inbound marketing: fokus på mennesker 

Inbound er en anden strategi, man kan have for sin marketing. Modsat outbound har din virksomhed her fokus på ikke bare kunderne, men på de ideelle kunder for specifikt din virksomhed. Inbound Marketing har sit udgangspunkt hos de kunder, som potentielt vil finde lige præcis din virksomhed/produkter interessant(e) og deres brugerrejse.

Ved at udvikle buyer personas får du et mere nuanceret syn på den type kunde, som du har set dig varm på og bedst kunne tænke dig at gøre forretning med. Du får en forståelse for deres udfordringer, mål og hele deres brugerrejse. Du kan læse mere om buyer personas, og hvorfor det er en effektiv måde at tænke målgruppe på, her. Målet med Inbound Marketing er at hjælpe folk med at imødekomme deres udfordringer og mål. Gennem værdiskabende indhold skal vi hjælpe med at føre dem igennem brugerrejsen, så de til sidst træffer et valg om at købe netop dit produkt eller service. Hele pointen er, at du tiltrækker kunderne ved at dele din viden inden for dine ekspertiseområder, og som de finder interessant.

Din virksomhed skal være afsender på indhold, der rent faktisk kan bruges af folk – og hvis det er godt nok, skal de nok selv opsøge indholdet og din virksomhed. Dette indhold, som er optimeret i forhold til de relevante søgetermer, kan for eksempel tage sig ud som blogindlæg, videoer, e-bøger, webinarer, etc.

BuyerPersonas_all_RGB_1800x950px.jpg

 

Outbound vs. Inbound i en sætning:

at skubbe sit budskab ud til kunderne eller at gøre sin virksomhed relevant, så kunderne selv opsøger dit budskab

 

Hvordan praktiseres inbound marketing?

Inbound Marketing skal ses som en proces i fire trin. Først tiltrækker du potentielle kunder, så de bliver besøgende på dit website. De besøgende skal du så konvertere til leads, som igennem et salg konverteres videre til kunder. De eksisterende kunder skal plejes, så de bliver loyale over for din virksomhed og fungerer som ambassadører for dit brand. Hele processen bliver faciliteret af det indhold, som du udvikler. Forskelligt indhold egner sig til de forskellige stadier, og hvor din buyer persona er i sin brugerrejse. Udover selve indholdet skal du blandt andet tænke over at distribuere det og sørge for, at det er søgeordsoptimeret, lave calls-to-actions og workflows tilpasset forskellige personas mm. 

Hele processen kan udvikles, automatiseres og følges ved hjælp af et salgs- og marketingsoftware eksempelvis som det, HubSpot udbyder. Hvis det virker uoverskueligt selv at komme i gang med at få implementeret Inbound Marketing og det dertilhørende software, er der også mulighed for at alliere sig med et bureau, der er partnere med den foretrukne softwareudbyder. Du kan læse mere om Propellos og HubSpots partnerskab her.

 

 DOWNLOAD GUIDE TIL INBOUND MARKETING HER

 

For at blive klogere på, om Inbound Marketing måske er interessant for jeres virksomhed, kan I stille jer disse spørgsmål:

  • Har vi brug for en bedre proces til håndtering af leads?
  • Har vi brug for bedre koordinering mellem salgs- og marketingafdelingen?
  • Har vi brug for mere kvalificerede leads til at få et salg igennem?
  • Har vi et ønske om at gå mere systematiseret til værks med vores markedsføring og salg?
  • Kan vi nemt omfordele interne ressourcer, så der kan bruges mere på inbound tiltag?

Når I frem til svaret ”ja”, når I diskuterer disse spørgsmål? Så er Inbound Marketing højst sandsynligt noget for jer. 

 

Share