Overvejelser ved EN NY hjemmeside

Hjemmesiden er en af de vigtigste platforme i jeres virksomheds kommunikation. Det kræver en række overvejelser, når man skal give den en update, så den både designmæssigt og funktionelt passer til den ønskede position og målsætninger.

 

Så hvad skal I gøre for at komme bedst muligt i gang med processen? Når vi har møder med nye kunder, er der som regel fokus på spørgsmålet om, hvornår det nye website kan komme i luften - og selvfølgelig om hvor meget det kommer til at koste. Der er dog flere relevante spørgsmål, man bør stille sig selv, inden man går ind i en proces af re-design, så man får mest muligt ud af sit nye website. Der er nemlig mange ”gemte” muligheder i selve processen, som vil gavne løsningen på længere sigt. Først og fremmest er det en rigtig god anledning til at evaluere sit eksisterende website, sine KPI’er, gentænke sin målgruppe og brugerfladen. For hvad er egentlig formålet med hjemmesiden i dag? Hvorfor har vi den, og hvem skal den være relevant for? Der kan være mange ting, som har ændret sig, siden I fik udviklet jeres hjemmeside. 

Vi har i nedenstående punkter samlet en lang liste med relevante spørgsmål, som I med fordel kan kigge på, inden I tager fat i en evt. samarbejdspartner.

 

Spørgsmål du bør stille dig inden du starter på en ny hjemmeside

 

Mål med hjemmeside:

  • Hvorfor ønsker I et nyt website?
  • Hvad er jeres virksomheds unikke value proposition – dvs. hvad er det, I tilbyder, og som kun I kan?
  • Hvad er formålet med websitet? Skaffe leads, informere, sælge produkter eller noget helt andet?
  • Har I udviklet SMART-mål (Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Timely) for jeres website, der vil hjælpe jer med at konstatere, om jeres website er en god investering?
  • Hvem er jeres primære konkurrenter?
  • Hvilke elementer ser I som gode og dårlige på konkurrenternes websites?
  • Skal hjemmesidens re-design indebære en større omdisponering, eller er det blot et nyt ”look” til den eksisterende?
  • Hvilken type data og rapporter vil I gerne kunne bruge på månedlig/kvartal/årlig basis?
  • Hvilke planer har I for at markedsføre websitet, når det er færdigt?
  • Hvad er budgettet for projektet?
  • Hvad er det årlige budget til forbedringer/optimeringer af websitet fremover?

Krav til hjemmesiden:

  • Er der brugere på sitet, der har behov for oplæsning af tekst, at teksten er større end normalt eller andre specifikke behov?
  • Har I styr på cookielovgivningen? Og skal I have en pop-up med information om cookies?
  • Hvor er jeres website hostet i dag?
  • Hvilke krav er der til webhostingen? Trafik, plads, teknik?
  • Er der perioder med meget trafik på siden – som kræver ekstra kræfter af hostingen?
  • Har du adgang til webhostingen? Og har du brugernavn og password, eller ligger det hos en tredje part?
  • Har I brug for ekstra sikkerhed i form af et SSL-certifikat? Og på hvilket niveau i givet fald?
  • Hvad ser I som gode og dårlige ting ved jeres eksisterende hjemmeside?
  • Hvilke hjemmesider kan I godt lide mht. design, funktionalitet og andre features?
  • Bruger I Marketing Automation Software?
  • Bruger I e-mail marketing, landing pages eller andre værktøjer på jeres website?
  • Benytter I jer af et CRM-system til salgs- og kundeinformationer?
  • Er der andre systemer tilknyttet til hjemmesiden?
  • Har I behov for flere brugerniveauer i adgangen til siden? 

Funktionaliteter på hjemmesiden:

  • Skal der være en sektion på hjemmesiden udelukkende for medlemmer eller kunder? Dvs. et intra- eller ekstranet?
  • Har I planer om at lægge lyd- eller film-filer på siden? F.eks. fra Vimeo eller YouTube. Eller har I en hosting service til dette?
  • Skal brugere kunne skrive produkt-anmeldelser?
  • Skal brugere kunne kommentere på blogindlæg eller andet indhold?
  • Skal der integreres chatfunktioner til f.eks. kundeservice?
  • Har I brug for en søgefunktion på siden?
  • Skal siden understøtte flere forskellige sprog?
  • Skal besøgende kunne dele indhold fra jeres hjemmeside på f.eks. sociale medier?
  • Skal besøgende indtaste kreditkortoplysninger eller andre personfølsomme informationer et sted på siden?
  • Har I planer om at sælge noget gennem websitet? I givet fald skal der findes en platform, der også kan bruges til e-handel (varevisning, varekurv, kundelogin, rabatkoder, betalingsgateway, etc.).
  • Har I behov for at køre flere hjemmesider på forskellige domæner fra ét CMS?
  • Har I ønsker om at få en eventkalender på websitet?
  • Hvilke vigtige informationer skal være synlige på samtlige undersider på websitet?
  • Har I Google Analytics eller lignende tilknyttet jeres website?
  • Har I brug for tracking på siden i forbindelse med online kampagner?
  • Skal der afsættes ressourcer til specifikke brugertests under udvikling af design og implementeringen?
  • Har I lavet en sidearkitektur / sitemap for den nye side? 

 

LÆS OGSÅ: 10 TIPS TIL ET DESIGN AF HJEMMESIDER

 

data Sammenligning:

  • Hvilke sider på jeres website får mest trafik?
  • Hvilke sider rangerer (ranking på Google) højest på jeres website?
  • Hvor stor procentdel af jeres besøgende kommer fra hhv. organiske kilder (ikke-betalte kilder), referrals (links fra andre sider), sociale medier, e-mail marketing, direkte trafik (har I tastet jeres domæne ind i Google)?
  • Hvor stor en procentdel af jeres trafik kommer fra mobile enheder og fra tablets?
  • Hvilke kilder – sociale, referrals, organiske, etc. – genererer trafik fra mobil og tablet brugere?
  • Hvilke tal bruger I til at måle succesen fra jeres blog, website og e-mail marketing? Besøgende, konverteringer, leads eller andet?
  • Hvilke landing pages præsterer bedst på jeres website?
  • Hvilke af jeres blogindlæg præsterer bedst?
  • Hvilke af jeres keywords (søgeord) præsterer bedst?
  • Hvor mange besøgende og sidevisninger har jeres website om måneden?
  • Hvor mange leads genererer I hver måned fra jeres website?
  • Hvor lang tid bruger folk typisk på jeres website?
  • Hvad er afvisningsprocenten for jeres side?
  • Hvad er det gennemsnitlige antal salg, der bliver genereret fra jeres website hver måned?
  • Hvad er load-tiden for siderne på jeres website?
  • Er det nuværende website optimeret til mobilbrugere?
  • Hvor mange af jeres sider er indekseret i Google?
  • Hvor mange inbound links (links fra andre hjemmesider) peger til jeres side? 

Lead generering:

  • Samler I information fra besøgende i et CRM-system og bruger det aktivt I jeres markedsføring?
  • Hvilke felter har I i jeres formularer nu - og hvilke ønsker I at have fremadrettet?
  • Hvilke informationer er ”nice-to-have” versus ”must-haves” om potentielle leads?
  • Bruger I e-mail marketing?
  • Hvilke typer mails sender I til nyhedsbrevmodtagere, potentielle kunder, leads og kunder?
  • Benytter I jer af relevante call-to-actions i jeres indhold?
  • Har I etableret et lead scoringssystem?
  • Har I kørt A/B tests på jeres landing pages og call-to-actions for at øge click through rates og se, hvad der virker bedst?
  • Kunne I tænke jer automatiserede e-mails, der bliver aktiveret af de handlinger, besøgende foretager på jeres website (trigger mails)?
  • Vil I bruge ressourcer på online reklamer (Google Adwords, Facebook, Instagram, bannerkampagner, etc.) for at få trafik til jeres website? 

Samarbejdet:

  • Har I brug for online møder med jeres kunder/samarbejdspartnere?
  • Har I et foretrukket system til virtuelle møder? (Skype, Google Hangouts, Adobe connect, Cisco, etc.)
  • Hvem har ansvaret for websitet, når det er blevet re-lanceret?
  • Hvem har brug for undervisning til, hvordan websitet vedligeholdes?
  • Hvem har ansvaret for at se websitet igennem og give feedback?
  • Hvem skal give den endelige godkendelse af hjemmesiden inden lanceringen?
  • Skal jeres tekster gennemgås eller godkendes af nogen? 

Content:

  • Hvilket CMS (Content Management System) bruges i dag – og har I nogen præferencer i forhold til et system?
  • Har I en nedskrevet content strategi?
  • Hvilke former for indhold vil I gerne publicere på hjemmesiden?
  • Har I duplicated content (samme indhold flere steder) på siden i dag?
  • Vil I bruge det eksisterende indhold og billeder fra siden, eller skal der laves nyt?
  • Skal indholdet laves internt eller med hjælp fra en ekstern partner?
  • Udvikler I e-bøger, whitepaper eller andre ting, som kræver en formular?
  • Har I udviklet buyer personas? Hvor mange har I?
  • Har I billeder og grafik til hjemmesiden, eller skal der afsættes økonomiske ressourcer til stock billeder, fotograf, grafiker eller andet?
  • Vil I gerne have personificeret indhold på hjemmesiden, så indholdet passer til den, som besøger siden?
  • Hvor ofte regner I med at opdatere indholdet på hjemmesiden?

Brug for hjælp til eN ny hjemmeside?

Vi håber, at du er blevet på klogere omkring processen, når et websitet skal fornyes, og at det giver anledning til en nuanceret dialog med jeres leverandør af online løsninger. Du kan læse mere her om nogle tips til et godt design af hjemmesiden. Hvis I har brug for yderligere input eller bud på, hvordan vi vil gribe et redesign an, er I meget velkomne til at tage fat i os på telefon 70 70 71 85 eller pr. mail info@propellos.dk

KONTAKT MIG OM EN NY HJEMMESIDE

 

Share