Få det optimale ud af din næste messe med inbound marketing

Mange virksomheder kæmper med at bygge bro mellem deres fysiske messedeltagelse og deres online marketingindsats. Din virksomhed har måske et hovedkvarter og et par showrooms, men dine kunder befinder sig over hele landet – måske endda hele verden. Det vil altså være svært at få dem alle til at rejse langt, blot for at møde jer fysisk.

 

Derfor bør du bakke din deltagelse op med en robust inbound strategi, sådan kan du skabe forbindelse til alle potentielle kunder, uanset om de besøger messen eller ej.

Ligeledes, når du så står blandt et væld af andre stande, og nemt forsvinder i mængden, bør du ikke overlade din succes til tilfældighederne, og forvente at deltagerne selv finder dig. Hver eneste detalje bør planlægges, således at de ressourcer du bruger på at være til stede, er pengene værd. Med en veludført inbound marketing strategi er du altså i stand til at få resultater og et øget ROI både før, under og efter.

 

Før messen: Start med at skabe opmærksomhed og tiltrække relevante mennesker

Dit forarbejde styrker dit eftersalg. Men det kræver en solid digitale messestrategi at tiltrække de rigtige personer i løbet af messedagene. Derfor skal du inden messen lave klare målsætninger og udvælge hvilke digitale værktøjer, du skal bruge.

Start med at danne dig et overblik, ved at stille dig selv følgende spørgsmål:

 

Hvorfor skal du have en stand på en messe og hvad det er du skal opnå?

  • Salg af produkt
  • Virksomheds-awareness
  • Budskab
  • Leadgenerering
  • Andet?

Hvad er jeres succeskriterie(r)?

  • Omsætning?
  • Antal fysiske besøgende på standen
  • Møde med specialister, rådgivere osv.
  • Messetilbud
  • Tilmeldinger til nyhedsbrev
  • Konkurrencedeltagelse
  • Eller noget andet?

Når du har et overblik over hvad du vil opnå med messen og hvilke succeskriterier du sætter dig, så er du klar til at planlægge din digitale tilstedeværelse. Det er nemlig vigtigt at du målretter dit indhold og benytter strategiske værktøjer, som e-mails, leadgenerering, -scoring og -nurturing, samt retargeting, for at kunne skabe buzz og store forventninger til din virksomheds kommende messedeltagelse.

 

Til det kan du benytte dig af:

  1. Content marketing – herunder blogposts og webinarer
  2. Sociale medier (fx LinkedIn og Facebook) – herunder events, som du kan opfordre dit netværk til at dele.
  3. SEO – herunder en landingpage, som en bruger vil finde når de søger på messen
  4. Lead nurturing – herunder leadgenerering, der, efter godkendt permission, sender e-mails ud relateret til messen.

Under messen: Sørg for at blive fundet og arbejd mod at opbygge varige relationer

Dagen(e) er endelig kommet - og alt det hårde arbejde, som du og dine kollegaer har lagt i at markedsføre jeres messedeltagelse, skal nu realiseres. Hvert minut tæller i forhold til at indhente nye leads og det er vigtigt at jeres stand ikke forsvinder i mængden.

Men selvom, at du har udført en stor inbound marketingindsats i månederne op til messen, så må du ikke glemme din online tilstedeværelse på selve messen. Du har nemlig en fantastisk mulighed for at fange og formidle stemningen ”In Real Life” – til gavn for både gæsterne og i særdeleshed no shows.

Du kan fx udvikle relevant content i form af ”livereportager” og dermed bringe dig på forkant med den generelle omtale af messen. Du kan også lave time-tilbud og konkurrencer, som du publicerer på dine SoMe-kanaler. Og glem endelig ikke at fange begivenheden i billeder eller video, som du ligeledes kan uploade i dine blogposts og SoMe-kanaler.

Når det er lykkedes dig at lokke messebesøgende til din stand, bør du sætte alt ind på at sikre at de bliver et lead. Ved hjælp af visitkortscannere (fra fx HubSpot), QR koder eller tablets/computere med leadformularer, kan du nemt registrere nye leads i et marketing automation system. Dermed er du allerede i stand til at sætte gang i målrettede og personlige e-mails med det samme, ved hjælp af automatiske workflows.

 

Efter messen: Positionér dig som en værdifuld virksomhed i din branche

Nu gælder i det store hele om at holde fokus på din leadgenerering og potentielle kundeemner efter messen. De leads, som du har indsamlet på messen, er nemlig kun begyndelsen på en lang kunderelation. Det er her, at en god inbound strategi, som er korrekt udført, kan gøre en verden til forskel i forhold til om de konverterer eller afmelder sig – og sociale medier, e-mail marketing og blogposts giver dig en unik mulighed for at forlænge den samtale, som I indledte på messen.

Giv et kort resumé i form af en blogpost eller et gratis webinar, hvor I graver jer længere ned i de problemstillinger, som jeres potentielle kundeemner gav udtryk for under messen. Det at I forsøger at give et svar, sikrer troværdighed, idet I viser en reel interesse i at løse de forretningsmæssige udfordringer, som jeres kunder oplever. Disse spørgsmål, samt svar, kan I ligeledes med fordel tilføje til en FAQ-side. Det er både nærende juice til din SEO, men også endnu et tegn på god service og troværdighed.

Efter messen står du sikkert tilbage med en masse nye, spændende kontakter. Opret forbindelse til dem på LinkedIn og send herefter en personlig besked, hvor du lader dem vide, at du fandt det interessant at tale med dem på messen.

Sidst, men bestemt ikke mindst, så er en af de vigtigste discipliner efter en messe at holde fast i de nye leads, som du har indsamlet på messen. Her er marketing automation og e-mail marketing det perfekte værktøj til at starte og herefter pleje dine relationer. Send dem fx eksklusivt indhold eller tilbud, som tak for at de deltog i messen, send uddybende blogposts der forklarer, hvorfor netop jeres produkt er værdifuldt eller send dem en invitation til et møde.

 

Vil du vide mere, så download vores guide til hvordan du får succes med dine messer, ved hjælp af en automatisk, intelligent og effektiv inbound strategi.

Download Digital Messe-strategi

 

Share